بیانیه رسمی آیفا و دیگر گروه های کنشگر اجتماعی

درهمبستگی با پرستاران ایران

 

پرستاران همچون سایر اقشار ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بیشمار اجتماعی، معیشتی و صنفی دست به گریبان بوده‌اند، اما هیچ یک از مشکلات کمرشکن این فرشتگان سپیدپوش را از رسالت اصلی خود ناامید نکرده است. 

تک تک هم‌میهنان به روشنی به یاد دارند که در اوج همه‌گیری کرونا در حالی که حکومت با سیاست‌گذاری های غیرعلمی و تبعیت از رویکردهای خرافی و ایدئولوژیک نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا را با روندی تصاعدی افزایش می‌داد، این عزیزان کادر درمان بودند که با فدا کردن جان و سلامت خود، سعی در کاهش مرگ و میر هم‌میهنان‌مان داشتند. 

در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ پس از مرگ پروانه ماندنی، پرستار ۳۲ ساله‌ای از استان فارس که گمان می‌رود به دلیل کار بیش از حد جان باخته باشد، اعتراضات پرستاران آغاز شد. تا ۶ شهریور، اعتصابات و تظاهرات در بیش از ۲۰ شهر بزرگ گزارش شده است. در همان روز، ویدیوهایی آنلاین منتشر شد که نشان می‌دهد پلیس جمهوری اسلامی در حال سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز جاری است. تعداد دقیق بازداشت‌های خودسرانه هنوز مشخص نیست. پویا اسفندیاری، زهرا تمدن، فیروزه مجریان شرق و حداقل دو پرستار دیگر در اراک بازداشت شده‌اند.

 

خواسته‌های اصلی پرستاران:

      دستمزد منصفانه: افزایش حقوق‌ها به حداقل ۳۰ میلیون تومان (تقریباً ۵۰۵ دلار آمریکا) به منظور تطابق با نرخ تورم و اطمینان از اینکه درآمد حداقل بالاتر از خط فقر باشد.

      اجرای مقررات: اجرای صحیح مقررات خدمات پرستاری و حذف مسئولیت‌های غیر پرستاری.

      ساعات اضافه‌کاری: اختیاری شدن اضافه‌کاری، محدود کردن آن به ۸۰ ساعت در ماه و افزایش قابل توجه حقوق اضافه‌کاری از مبلغ کمتر از ۲۵,۰۰۰ تومان در هر ساعت.

      بازگشت به کار پرستاران: بازگرداندن پرستارانی که به ناحق پس از اپیدمی کووید-۱۹ اخراج شده‌اند. در ایران، به‌طور میانگین ۱۵ پرستار به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر وجود دارد، در حالی که به‌طور جهانی، تراکم نیروی انسانی پرستاری  برابر با ۳۷.۷ نفر به ازای هر ۱۰,۰۰۰ نفر جمعیت بود.

 حال که مشکلات معیشتی کارد را به استخوان رسانده و عده‌ای از پرستاران را وادار به مهاجرت کرده و آنان را که بازمانده‌اند مجبور به اضافه کاری اجباری با نرخی ناچیز و شرم آور کرده است؛  حال که پرستاران چون سایر دانش‌آموختگان کشور بر سر دوراهی غم غربت یا خرد شدن در میان چرخ دنده‌های بهره‌کشی و بی‌عدالتی مانده‌اند، دادخواهی مدنی و تظاهرات مسالمت‌آمیز و اعتصابات این قشر دلسوز در دو ماه گذشته نه تنها به پاسخی در خور از جانب حکومت نیانجامیده که در مواردی حتی با سرکوب نیروهای انتظامی  و حتی دستگیری تعدادی از فعالین جامعه پرستاری همراه بوده است.  نیروی سرکوبی که خود حتما بارها به دست فرشتگان سلامت دردش درمان و زخمش التیام یافته است، حال با بی‌شرمی نابخشودنی به سرکوب و دستگیری این قشر دلسوز و شریف می‌پردازد.  طنز تلخ این است که این عدم پاسخگویی و دستگیری ها مصادف شده است با روی کار آمدن رئیس جمهوری که به سبب سابقه تحصیلی و شغلی خود قاعدتا باید بیش از پیشینیان خود با عمق مشکلات کادر درمان و خواسته‌های به حق پرستاران آشنا باشد. 

اما نیروی سرکوب و آمران مستبد آن در اوھام خود درس بزرگ تاریخ را فراموش کرده‌اند که بر طبق دیالکتیک تاریخ این بیداد را نیز تاریخ انقضایی است که بزودی فرا خواھد رسید.

همان طور که می‌دانید دیکتاتورسعی می‌کند میان اپوزیسیون داخل و خارج کشور و بین گروه‌های مختلف صنفی، اجتماعی و حقوق بشری تفرقه بیندازد. خوشبختانه خبرهای رسیده حاکی از همبستگی نیروهای صنفی داخل ایران چون بازنشستگان، کارگران و معلمان  با پرستاران و حمایت از اعتراضات و اعتصابات پرستاران است. ما نیز به نوبه‌ی خود و به عنوان نیروهای فعال اپوزیسیون خارج از کشور،‌ همبستگی خود را با اعتراضات پرستاران اعلام می‌کنیم. 

انجمن بین‌المللی پزشکان و کادر درمان ایرانی (آیفا) و سایر امضا کنندگان این بیانیه ضمن حمایت بی قید و شرط از خواسته‌های به‌حق و اعتراضات مدنی پرستاران ایران، هرگونه برخورد قهرآمیز و سرکوب مبارزات مدنی را محکوم کرده و از تمام گروه‌های صنفی، مدنی و اجتماعی می‌خواهد که فارغ از هرگونه گرایش سیاسی و قومی به حامیان این ناجیان سلامت ملحق شوند. در غیر این صورت، آسیب و اضمحلال پرستاران به عنوان یکی از ارکان سلامت جامعه، منجر به فروپاشی ساختار بهداشت و درمان خواهد شد.

 

 

 

 

 

[2] https://www.iranintl.com/202408259610

[3]https://data.who.int/indicators/i/B54EB15/5C8435F#:~:text=Worldwide%2C%20the%20density%20of%20nursing,10%20000%20population%20in%202022.

 

سازمانهای امضاکننده به همراه افراد مستقل:

International Independent Physicians and Healthcare Providers Association (IIPHA)
ARMITA foundation
Medical Alliance for Health Services Abroad MAHSA Medical - USA
Medical Alliance for Health Services Abroad MAHSA Medical - USA
Canadian Iranian Doctors for Human Rights - Canada (CIDHR)
Kian Foundation - USA
ParsiMed- Germany
Iranian Healthcare Association for Democracy and Human Rights - Berlin Med
Medical Professionals for Human Rights in Iran - Austria
Mardom Foundation
Mardom Foundation
Verein deutsch - iranischer Ärzte in Hamburg (VDIAZ)
Global Campaign to Stop Executions in Iran
Global Campaign to Stop Executions in Iran
Free Iran - Zürich, Switzerland
Alborz-FVL -Paris - France
HOPE Association - Humburg
Iran Lovers
Youth Circle
Toomaj Salehi Foundation
The New Iran
Iranian Diaspora Collective
Collectif Femme Vie Liberté – Montréal
Association des Femmes Iraniennes de Montréal (AFIM)
Iranian Australien Republicans
Woman Life Freedom - Belgium
Woman Life Freedom - Belgium
Woman Life Freedom - London
Woman Life Freedom - Melbourne
Woman Life Freedom - verein für menschenrechte und freiheit - Graz, Austria
SAVE IRAN
Australian Iranian Community Alliance
Canadaian for Democracy In Iran
Iranian Scholars for Liberty (ISL)
Iranian Scholars for Liberty (ISL)
Mahsa Foundation Danmark
Mahsa Foundation Danmark
Free Human
Free Human
Stage of Freedom
Stage of Freedom
University of Toronto Studends for a Free Iran (UTSFI)
University of Toronto Studends for a Free Iran (UTSFI)
ENSEMBLE POUR I’IRAN
ENSEMBLE POUR I’IRAN
Network of Iranians for Liberty & Democracy
Network of Iranians for Liberty & Democracy
Amir Kabir Newsletter (AUTNEWs)
Amir Kabir Newsletter (AUTNEWs)
United to End Execution in Iran (UTEEIRAN)
United to End Execution in Iran (UTEEIRAN)
Alliance Path for Iran
Alliance Path for Iran
Oberoende Svensk - Iranier för Iran – OSI
Oberoende Svensk - Iranier för Iran – OSI
Voix d’Iran
Voix d’Iran
Jomhoori khahan Enghlab Mahsa (JAM)
Jomhoori khahan Enghlab Mahsa (JAM)